Bijzondere enquêteresultaten: hoe werken makelaars vandaag?
Via welke kanalen communiceren verzekeringsmakelaars in coronatijden? Hoe organiseren ze zich en zien ze de toekomst? FVF vroeg het hen en vertelt het ons.
‘Eindelijk nog eens iedereen in het echt zien.’ Dat moet de meest gehoorde uitspraak zijn geweest aan het begin van de Vivium Digital Awards op de avond van 20 april 2022. De Awards boden inderdaad die gelegenheid maar ook ongelooflijk veel meer. Meer dan 700 aanwezigen dompelden zich onder in de wondere wereld van insurtech. Natuurlijk werden de prijswinnaars bekendgemaakt, en dat tijdens een zinderende show. U ontdekt er alles over in dit artikel.
Nog veel meer dan toen we startten in 2019, heeft de makelaar de digitalisering in de armen gesloten. Corona zit daar natuurlijk voor een groot deel tussen. Het was een belangrijke sleutel tot groei de afgelopen jaren, waarin de makelaar ondanks alles zijn marktaandeel heeft kunnen vergroten.
De interesse voor insurtech is dus groter dan ooit. En in gelijke tred is het insurtech-ecosysteem nog meer tot bloei gekomen. Makelaars die dat gehele ecosysteem wilden verkennen, struinden naar hartelust over de allereerste Belgische insurtech-beurs die voorafging aan de Vivium Digital Awards. Een unieke gelegenheid om opportuniteiten voor digitale optimalisatie te spotten, en met de oprichters van de tools van gedachten te wisselen.
Rond 18u30 worden de aanwezigen uitgenodigd aan tafel, waar in de loop van de avond het diner in gangen wordt geserveerd. Hilde Vernaillen, CEO van de P&V Groep waar ook Vivium toe behoort, opent de avond met haar voorwoord.
Hilde spreekt over de trend ‘phygital’: de combinatie van fysieke en digitale dienstverlening. Ooit een modewoord, vandaag realiteit geworden. Makelaars zien daarom de digitale oplossingen niet langer als concurrentie, maar als nuttige hulpmiddelen om hun efficiëntie te verhogen en tijd en energie vrij te maken voor het adviseren van hun klanten. Parallel daaraan is het ecosysteem van insurtech verder geprofessionaliseerd. Bestaande spelers bouwden hun tools verder uit, niet in het minst dankzij groeikapitaal, en konden nog verder integreren in de specifieke Belgische markt.
Dan is het tijd om de Radars een voor een te overlopen: de vijf categorieën digitale oplossingen waarvoor de jury een selectie maakte van ‘Elite’ tools. Deze digitale oplossingen werden grondig gescreend. Daarbij keek de jury uiteraard naar de kwaliteit van het product of de service, maar zeker ook naar de stabiliteit van de organisatie, de compliance met de regelgeving en de integratie met BMS-pakketten. Daarvoor moesten de insurtechs een zwaar dossier indienen. U mag er dus op vertrouwen dat de geselecteerde tools een zeer solide karakter hebben!
Binnen drie Radars riep de jury daarnaast een aantal tools die er uitspringen, uit tot Leader.
De Radars van vorige jaren – Life, Non-Life en Klanteninteractie – worden ook dit jaar hernomen. Daarnaast zetten we de top van deze Radars in de spotlights en belonen we hen met de prestigieuze Leader Award. Twee Radars zijn nieuw sinds dit jaar: Betalings- en financieel beheer en Productconfiguratie.
Het is trouwens belangrijk om te noteren dat elke tool op een Radar dé beste tool voor een bepaalde makelaar kan zijn, want elk kantoor benadert de markt op zijn eigen manier.
Steve Goossens, Directeur Digital &Data Office en Patrick Cauwert, CEO van de makelaarsfederatie Feprabel, bespreken de Radar Non-Life. Zij spreken over een trends in dit domein: het eenvoudiger kunnen vergelijken van offertes op inhoud, maar ook service na schade en preventie vooraf. De tools die werden geselecteerd voor de Radar Non-Life vindt u hier.
Louise en WIS worden tot Leader uitgeroepen.
Over nu naar de nieuwe Radars: Productconfiguratie en Betalings- en Financieel Beheer. Sophie Misselyn, lid van het Vivium-directiecomité en Steve Sartor, voorzitter van de federatie BVVM-UPCA, introduceren deze Radars. De eerste Radar bevat digitale oplossingen die de makelaar toelaten om verzekeringsproducten van maatschappijen te combineren tot een eigen product. Bij de tweede Radar gaat het voornamelijk over het faciliteren van online betalingen voor makelaars die zelf hun betalingen innen. De tools op deze nieuwe Radars vindt u terug op de overzichten van Productconfiguratie en Betalings- en Financieel Beheer.
Aangezien dit nu nog relatief kleine domeinen zijn, worden op deze Radars nog geen Leaders uitgeroepen.
Na een eerste heerlijk gerecht neemt Steve Goossens opnieuw het woord, ditmaal samen met Kelly Schamphelaere, CEO FvF en Willem Standaert van de HEC Liège management school. Zij zullen de vertrouwde Radar Life bespreken. Tools op deze Radar bieden ondersteuning op vlak van onder andere behoefteanalyse, het inzichtelijk maken van de portefeuille voor de klant, vermogensbeheer en compliance. De spelers die het tot de Radar schopten vindt u terug op het overzicht Life.
MyFaro, e-GOR 2.0 en MyHarmoney worden tot Leader uitgeroepen.
Het is tijd voor de laatste Radar van de avond: Klanteninteractie, gepresenteerd door Sophie Misselyn en Albert Verlinden, CEO van federatie BZB-Fedafin. De oplossingen die we hier vinden zijn niet zozeer gebonden aan de verzekeringen Non-Life of Life, maar verbeteren de communicatie tussen klant en makelaar. Dan mag u denken aan het laagdrempelig ophalen van informatie bij klanten, het aanmaken van websites en mailings, en het creëren van een overzicht van verzekeringsproducten. Deze digitale oplossingen haalden de selectie van de jury.
De allereerste Leader in deze Radar is Penbox.
Na een tweede smaakvol gerecht en een moment om de Radars te laten bezinken en te bespreken, is het tijd voor het moment suprême van de avond. Naast het oordeel van onze deskundige jury, zijn we namelijk ook enorm benieuwd welke tool volgens de makelaars zélf een prijs verdient. Daarom konden alle Belgische verzekeringsmakelaars in aanloop van de Vivium Digital Awards, stemmen voor de Prijs van de Makelaar. Ze hadden dit jaar de keuze tussen 11 genomineerden en het criterium was: welke digitale oplossing is volgens u de grootste gamechanger?
De genomineerden vormden samen een bonte verzameling oplossingen vanuit verschillende domeinen. Van een dashboard voor levensverzekeringen over een netwerk voor makelaars en verzekeraars, tot een tool om eigen producten mee samen te stellen.
Makelaars hebben massaal gestemd en het werd een echte nek-aan-nekrace. De eer om de winnaar aan te kondigen is aan Véronique D’haese, commercieel directeur Vivium en Annie Courbet, Managing & Marketing-Director van Brocom.
Uiteindelijk mag Penbox. de Prijs van de Makelaar komen ophalen op het podium. Zij verminderen het mailverkeer met klanten drastisch, door toe te laten om informatie en documenten op te laden via een gepersonaliseerde link. En zij nemen deze avond dus twee awards mee naar huis. Proficiat!
Bedankt aan alle deelnemers voor hun enthousiaste aanwezigheid, en natuurlijk aan de jury en partners om dit fantastische evenement mogelijk te maken!
U vindt de nieuw geselecteerde oplossingen per Radar terug door in het menu op Digitale Tools te klikken.
Oeps! Het ziet er naar uit dat je een verouderde browser gebruikt. Dit kan er voor zorgen dat deze website niet helemaal correct functioneert. We raden je ten sterkste aan om de laatste versie van je favoriete browser af te halen. Met een recente browser kan je op veilige en optimale wijze rondsurfen.