De trein met innovaties is vertrokken in de verzekeringswereld. De Belgische insurtechs zijn meer dan een hype. Vraag is alleen hoe hun vernieuwingen breed ingang kunnen vinden in de sector, zodat ze meer dan een hype blijven? We vroegen het aan Fabian Suarez, een succesvolle investeerder en voorzitter van de raad van bestuur van insurtech DeeCide.

Belgische insurtechmarkt: meer dan een hype?

De Belgische verzekeringsmarkt is relatief complex, analyseert Fabian Suarez: “De markt is klein, maar toch moet u als insurtech veel verschillende spelers overtuigen, in verschillende talen en regio’s, met elk hun eigen cultuur. Bovendien is de sector relatief gesloten en behoudsgezind, vergeleken met andere sectoren waarin ik actief ben.”

Nu vraagt een innovatie altijd wel tijd om ingang te vinden. “Maar als een insurtech erin slaagt om de processen van de spelers op de Belgische verzekeringsmarkt (makelaars, verzekeraars) te digitaliseren, en diezelfde spelers kan overtuigen van de efficiëntie van zijn oplossing, is de kans groot dat die ook in het buitenland werkt, waar de markten makkelijker te benaderen zijn. Het is een beetje zoals Frank Sinatra zong over New York: ‘If I can make it there, I’ll make it anywhere …”

Over de juiste aanpak voor die internationalisering hebben we het met technologiefonds Morrow Ventures. Met Fabian Suarez gaan we op zoek naar een manier om de drempel naar de verzekeringswereld te verlagen.

Iedereen aan boord, de trein is vertrokken!

Ondanks de complexere marktomstandigheden, is de trein met innovaties voor verzekeringsmakelaars in België vertrokken, aldus Fabian Suarez. “De vraag is niet of de insurtechs nieuwe oplossingen zullen aanbrengen, want dat hebben ze al gedaan en zullen ze blijven doen, maar wel wanneer ze de overhand zullen nemen, vergeleken met de klassieke spelers op de markt.”

“Met DeeCide lanceerden we twee/drie jaar geleden een nieuwe tool voor multitarificatie. De sector remde die innovatie in het begin enigszins af. Maar we hebben doorgezet, en kijk, vandaag accepteert de sector de tool wel. Meer zelfs: iedereen ziet het als een referentie en velen gebruiken en ontwikkelen de oplossing verder. Maar de trein rijdt al weer verder: wij blijven ontwikkelen, om onverminderd voorop te lopen in de innovatie en de sector steeds betere en efficiëntere oplossingen te bieden.”

Hoe blijft de trein rijden en doorbreken?

Kunnen investeerders helpen om de drempel voor insurtechs naar de Belgische verzekeringswereld te verlagen en overschrijden? “Een investeerder financiert in eerste instantie een idee, een strategisch plan. Zijn rol bestaat er niet om koste wat het kost cordons te doorbreken. Maar wat we bij DeeCide bijvoorbeeld hebben gedaan, is nauw samenwerken met de sector, zowel makelaars als verzekeraars.”

Enkele jaren geleden besloot DeeCide bijvoorbeeld om zijn aandeelhouderschap open te stellen voor makelaars. “Verzekeringsmakelaars mee aan boord nemen – ook letterlijk – vind ik een interessante manier om hen mee de tools van een insurtech te laten ontwikkelen. Want wie kan ons beter zijn behoeften uitleggen, dan de makelaar zelf?”

De makelaar kent de markt en het vak, de investeerder heeft de nodige ervaring om het verhaal van een onderneming te schrijven, from scratch. Combineer die twee werelden en die knowhow, en u krijgt complementair team, met grote kans op succes.

Samenwerken is de clou

Makelaars, verzekeraars en insurtechs moeten dus samenwerken. Maar dan moeten bepaalde marktspelers de behoudsgezindheid laten varen, besluit Fabian Suarez. “Sommigen hebben schrik om de controle te verliezen, als ze de deur openzetten voor spelers van buiten de sector. Maar de technologie bestaat, of u het nu wilt of niet. Laat ons alle technologieën gebruiken om de verzekeringssector te laten schitteren en competitiever te maken, meer gericht op de klanten. Als makelaar of verzekeraar werkt u beter met die techbedrijven samen, om snel oplossingen te ontwikkelen die perfect aan de noden van de sector voldoen.”

Sprekers

Fabian Suarez

Fabian Suarez

DeeCide, Nyxoah

Fabian Suarez zit de raad van bestuur van insurtech DeeCide voor. Bovendien is hij CFO bij Nyxoah.

Steve Goossens

Steve Goossens

Vivium

Steve Goossens is Chief Digital & Data Office bij Vivium.