De P&V Groep optimaliseert voortdurend haar producten en diensten om haar klanten en tussenpersonen zo goed mogelijk van dienst te zijn. In 2018 sloten we ons aan bij het Franse acceleratorprogramma voor start-ups French Assurtech. Xavier Jopart, directeur Beheerscontrole en strategische bewaking, en Sébastien Delaisse, coördineren de activiteiten van Open Innovation binnen de P&V Groep. Zij vertellen ons meer over dit partnerschap.
Wat is uw rol?
Xavier Jopart: Wij moeten de innovatie binnen de groep stimuleren en coördineren, waarbij we de marktontwikkelingen van dichtbij opvolgen om de strategische uitdagingen van de toekomst in kaart te brengen. Die innovatie vormt de kern van de activiteiten van onze businessdepartementen (zoals bijvoorbeeld Klantenrelaties, Aanbod, Operations). Wij ondersteunen deze departementen in hun zoektocht naar partnerschappen en innoverende projecten, net als de verwezenlijking ervan.
Sébastien Delaisse: De Open Innovation die gebaseerd is op partnerschappen met externe maatschappijen kan de invoering versnellen van nieuwe diensten of technologieën die ons kunnen helpen om beter in te spelen op de behoeften van haar klanten en partners, maar ook om de interne werking efficiënter te maken.
Kunt u ons kort vertellen wat French Assurtech is?
Xavier Jopart: French Assurtech zag het licht in 2017 in de Franse stad Niort (departement Deux-Sèvres), de bakermat van de mutualistische verzekeraars. Met de steun van het Medef (de Franse tegenhanger van het VBO), Groupama, Maaf, Macif, Maif en IMA hebben ze zich verenigd om een accelerator te creëren voor start-ups (vooral Franse maar ook buitenlandse) die verzekeringsgerelateerde projecten ontwikkelen.
Sébastien Delaisse: Verzekeringsgroepen met dezelfde mutualistische en coöperatieve waarden werken samen om hun expertise aan te bieden aan geselecteerde start-ups.
Hoe bent u betrokken bij deze Franse accelerator?
Xavier Jopart: Als sponsor bieden wij start-ups onze expertise om hen te helpen zich te ontwikkelen en te groeien aan een sneller tempo. Zij profiteren van de ervaren deskundigheid van alle partners, die hun kennis, infrastructuren en netwerken ter beschikking stellen tijdens een acceleratorprogramma van negen maanden. French Assurtech bundelt de krachten met Startup Palace, een bedrijf uit Nantes dat gespecialiseerd is in de begeleiding van innovatieprogramma’s en helpt om de start-ups te selecteren die daarna coaching en begeleiding krijgen.
Voor ons is dit een ideale gelegenheid om te profiteren van de dynamiek van de Franse insurtechsector en tegelijkertijd samen te werken en best practices uit te wisselen met de Franse mutualistische verzekeraars. We kennen er uiteraard al enkele, aangezien Maif en Macif coöperatieleden zijn van onze Groep.
Sébastien Delaisse: We kunnen spreken van een win-winsituatie voor alle deelnemende partijen. Wij geven de start-ups toegang tot de Belgische markt, die wel dichtbij maar toch behoorlijk verschillend is van de Franse markt (kleiner van omvang, drietalig, …). Aparte distributiemodellen en lokale regelgevingen laten de start-ups toe kennis te maken met andere uitdagingen. Dankzij de contacten met de start-ups en onze partners kunnen wij onze competenties en expertise in innoverende technologische domeinen ontwikkelen.
Hoe zit het met het programma voor 2019?
Sébastien Delaisse: We hebben 86 dossiers ontvangen. Elke start-up stelt daarin zijn doelstellingen, product, visie en team voor aan de hand van een vragenlijst. De leden van French Assurtech hebben daaruit een twintigtal kandidaten gekozen. Die hebben ons dan moeten overtuigen van het belang van hun project tijdens een commerciële pitch van zes minuten en nadien een speed dating van vijftien minuten voor een grote vertegenwoordiging van de leden tijdens een belangrijke innovatiebeurs in Niort. Uiteindelijk zijn er acht start-ups gekozen.
Welke start-ups sponsoren jullie?
Xavier Jopart: Onze businessteams hebben besloten om twee start-ups onder hun vleugels te nemen. Het gaat om NeuroProfiler – een applicatie rond behavioural finance waarmee financieel adviseurs de risicobereidheid van hun klanten kunnen beoordelen om hen beter te kunnen adviseren – en Imeds Healthcare Solution – een revolutionaire oplossing rond e-gezondheid en preventie voor de beveiliging en vereenvoudiging van de distributie van geneesmiddelen aan huis via een geautomatiseerde verdeler. Meerdere teams zullen zich inzetten om hen te helpen hun businessmodel te verfijnen en hun beheersmodel te versterken.
Wat onthoudt u van deze eerste ervaring?
Xavier Jopart: Het is nog te vroeg om te weten of deze partnerschappen vruchten zullen afwerpen, maar de impact van het programma op het vlak van enthousiasme, dynamiek en de wil om resultaten te boeken is al voelbaar binnen de groep. Bovendien hebben we tijdens het selectieproces enkele bijzondere start-ups ontmoet waarvoor we gaan bekijken of een samenwerking interessant kan zijn.