Vele verzekeringsmakelaars zoeken vandaag digitale oplossingen om hun kantoorwerking en klantenbenadering te optimaliseren. Alleen is de vraag vaak: wat is nu dé digitale tool of innovatie voor mijn noden of uitdaging, als makelaar? “Vivium maakt die zoektocht veel eenvoudiger, door Radars op te stellen”, vertelt Steve Goossens, Chief Digital Officer bij Vivium. Maar hoe steken deze insurtech-radars in elkaar?
De sector van de makelaardij kent heel wat digitale oplossingen. Maar als verzekeringsmakelaar is het niet altijd makkelijk om die tool te vinden die het best bij mijn behoeften past. Ofwel zien makelaars door het bos de bomen niet, ofwel vergt het zoeken te veel tijd en energie. Vivium wil helpen, door makelaars en insurtechs in contact te brengen.
“Met de Vivium Digital Awards 2021 maken we een compleet overzicht van alle kwaliteitsvolle, relevante digitale tools voor de Belgische verzekeringsmakelaar. En dat op vier Radars, telkens gericht op een andere activiteit waarin de makelaar zijn meerwaarde kan tonen. Elke insurtech radar zal dan inzichtelijk maken wat binnen een domein de meest geschikte oplossing is voor elke makelaar, zodat hij die sneller vindt.”
Op welke vier domeinen focussen de Radars?
“Daarbij volgen we de waardeketen van een verzekeringsmakelaar. Alles begint bij het werkdomein waarop onze eerste Radar focust: klanteninzicht en behoefteanalyse. Met welke digitale oplossingen kan de makelaar zijn klant een aangepast verzekeringsproduct aanbieden of een andere actie voorstellen, als die een nieuwe levensfase start?
Om dat voorstel te kunnen doen, moet de makelaar vandaag op verschillende manieren efficiënt met zijn klant kunnen connecteren en in interactie treden. Dat is al lang niet meer alleen via het kantoor. De oplossingen daarvoor positioneren we in de Radar over ons tweede werkdomein: klantenconnectie en -interactie.
Zijn de klantenbehoeften in kaart gebracht, en is de actie of de polis gekozen? Dan heeft de makelaar de juiste digitale tools nodig, waarmee hij efficiënt de juiste verzekering kan opmaken, afsluiten en beheren. De laatste twee radars focussen dan ook op de verzekeringen zelf: enerzijds op alles wat te maken heeft met het aangaan van levensverzekeringen en de wettelijke verplichtingen daarrond, en anderzijds op het domein van schadeverzekeringen en -afhandeling.
Elke oplossing uit elk Radar moet ook de eindklant inzicht geven, zowel in de inhoud van de verzekering als de opvolging van claims. Zo helpen we die klant om zich met inzicht en overzicht te beschermen. Want het einddoel is onverminderd: meer kantoorefficiëntie én meer klantentevredenheid.”
Waarom focussen jullie dit jaar op deze domeinen?
“Omdat we daarbinnen de meeste inzendingen kregen tijdens onze eerste editie van de Vivium Digital Awards. Bovendien voelen we daar momenteel de meeste noden bij makelaars. Maar we willen de Radars de komende jaren up-to-date houden. Als we dus nieuwe digitale oplossingen spotten, binnen een nieuw werkdomein, maken we een bijkomende Radar daarvoor op. Zodat de makelaar elke relevante laatste ontwikkeling kan volgen en er gepast op kan reageren.”
Hoe zien de Radars er concreet uit?
“Elke Radar zal een grafiek zijn met met twee kruisende assen en dus vier kwadranten, waarin we de digitale oplossingen objectief positioneren.
De ene as van een grafiek focust op de producteigenschappen. Hoe hoog een oplossing daarop scoort, hangt af van antwoorden op vragen als: op welke manier en in welke mate helpt ze de makelaar om een grotere digitale maturiteit te bereiken? Maar ook: wat zijn de technologische kwaliteiten van het aanbod? Is het voldoende veilig? Voldoet het aan de standaarden van vandaag? En in welke mate zal het de tand des tijds doorstaan? Zal het mee evolueren, als de noden veranderen?
De andere as focust op de organisatie achter de digitale oplossing. Meer bepaald: de bedrijfszekerheid van de insurtech. Heeft die de juiste kwaliteiten om stabiliteit te verzekeren? De score op deze as wordt bepaald door het antwoord op vragen als: heeft de organisatie alle nodige competenties in huis? Kan ze vlot haar capaciteit opschalen, om meer makelaars te helpen? Wat is de marktpositie: heeft de insurtech een goede trackrecord en een grote regionale spreiding, om heel België te kunnen bedienen? En ook financieel: kan de organisatie voldoende kapitaal ophalen? Heeft ze een goed inkomstenmodel?”
Zet ook uw digitale oplossing voor makelaars op onze Radars
Hebt u een digitale oplossing die geen enkele makelaar mag missen? Dien dan zeker uw case in, ten laatste op 19 december 2020, door een vragenlijst van zo’n 75 vragen in te vullen. Daarna zal een jury van experten uw case en digitale oplossing evalueren.
Zo wordt duidelijk of u een nieuwkomer, nichespeler, uitdager of leider bent, en krijgt u uw correcte plaats op een van de Radars. De leiders maken kans op een Vivium Digital Award. Tegelijk reiken de makelaars zelf een Publieksprijs uit, voor de oplossing waarmee de makelaar verzekeringen het meest begrijpelijk en toegankelijk kan maken voor de eindklant.
Dien nu uw case in
Waarom moet ik als insurtechbedrijf zeker op een Radar komen?
“In deze coronatijden is het heel moeilijk om als insurtech uw oplossing bij iedereen kenbaar te maken. Nagenoeg alle conferenties zijn afgelast, waardoor ook vele kansen om te netwerken verdwijnen. Gelukkig zijn er nog de Vivium Digital Awards.
Ons evenement is op dit moment de beste manier waarop makelaars en insurtechs elkaar kunnen vinden, zo volledig mogelijk. De insurtechbedrijven krijgen the chance of a lifetime om hun oplossing op een podium voor te stellen, met veel zichtbaarheid en geloofwaardigheid, onder meer doordat hun cases door een professionele jury geëvalueerd werden. Tegelijk kunnen insurtechs stevig in de prijzen vallen, wanneer ze zich op onze Radars weten te plaatsen.”
Hoe zit dat: op welke manier kan ik op de Radars terechtkomen én winnen?
“Door uw case in te dienen. We willen uw oplossing zo zorgvuldig mogelijk in kaart brengen. Als insurtech moet u dus eerst een vragenlijst van zo’n 75 vragen invullen, zorgvuldig en nauwkeurig. Daarna zal een jury van experten uw case en digitale oplossing grondig onderzoeken. Zo wordt duidelijk of u een nieuwkomer, nichespeler, uitdager of leider bent, en krijgt u uw correcte plaats op een van de Radars. De leider binnen elk domein wint ook een Vivium Digital Award.
Tegelijk reiken de makelaars zelf een Publieksprijs ter waarde van 10.000 euro uit. Daarvoor selecteert de jury van experten twaalf genomineerden uit alle inzendingen, los van hun positie op de Radars, waarmee de makelaar verzekeringen het meest begrijpelijk en toegankelijk kan maken voor de eindklant. Die genomineerden stellen we uitgebreid voor, samen met onze mediapartners Kanaal Z en Trends. Welke oplossing uiteindelijk wint, dat bepalen de makelaars zelf, door te stemmen.
Het thema van de Publieksprijs hebben we niet toevallig gekozen. Heel veel klanten van makelaars stellen zich vandaag vragen rond hun financiële toestand. Ze maken zich zorgen over hoe ze de komende maanden en jaren zullen doorkomen. Tegelijkertijd kunnen ze daarvoor momenteel mogelijk moeilijker fysiek bij hun makelaar aankloppen. Het vormt dan ook een hele uitdaging om advies te kunnen krijgen én, als makelaar, te geven. Digitale oplossingen die de verzekeringsmakelaar helpen om verzekeringen toegankelijk te houden en zijn klanten dus duidelijk te adviseren, op afstand, maar onverminderd vertrouwelijk, zijn broodnodig.”
Hebt u nog een boodschap voor de makelaars en insurtechs, bij deze start?
“Samen met alle medewerkers bij Vivium ben ik enorm verheugd dat we dit evenement, uniek voor de Belgische verzekeringswereld, opnieuw organiseren, in samenwerking met onze partners. De Vivium Digital Awards zijn geen onetrickponey, maar een blijvend orgelpunt van de digitalisering bij de makelaar, die we ook zullen blijven ten volle ondersteunen.
En aan de makelaars en insurtechs zelf is mijn boodschap kort, maar krachtig: als verzekeringsmakelaar zullen de Radars niet te missen zijn om snel dé digitale oplossing voor uw noden te vinden. Als insurtech zijn de Vivium Digital Awards dé kans om uw digitale oplossing bij iedere Belgische makelaar op de kaart te zetten. Deelnemen aan de Awards én de Summit, waarop we de prijzen uitreiken en Radars onthullen, is dus een absolute must.”