Tegenpolen trekken elkaar aan, zegt men. En wat in de liefde geldt, geldt ook in de verzekeringssector. Daar vinden startups en verzekeraars elkaar in hun tegenstellingen.
Magic happens
Startups bruisen van enthousiasme. Het zijn vulkaanuitbarstingen van disruptieve innovatie en kampioenen van agile-ontwikkelingen. En hun projecten hebben een zeer korte doorlooptijd.
Verzekeraars daarentegen, hebben een uitmuntende domeinkennis, ervaring met grote projecten en budgettair net dat beetje meer armruimte. Wanneer beiden elkaar vinden en begrijpen, en wanneer ze voor elkaars sterke punten respect kunnen opbrengen, magic happens.
We spraken met Antoine De Beys en Gilles Meignin, co-oprichters van de startup Deecide en de ontwikkelaars van Open Broker en met Jef Bussens van het Digital Lab.
Antoine, Gilles, waar kwam jullie idee voor het Open Broker-platform vandaan?
Antoine: “Ik kom zelf uit de verzekeringssector, ik werkte eerst bij Axa en daarna bij de Groupe Foyer. Daarom kende ik al een aantal bekommernissen van makelaars. Het jeukte bovendien al een tijdje om zelf iets op te starten.”
Gilles: “Mijn achtergrond situeert zich eerder in de gezondheidssector en is iets technischer. Maar ik kende Antoine al enkele jaren en we deelden een droom: het opbouwen van een platform waarmee de makelaar vanuit een centraal punt kan communiceren met de applicaties van de verschillende verzekeraars.”
Jef, hoe is Vivium in dit verhaal terecht gekomen?
Jef: “Bij Vivium geloven we niet dat de makelaar op korte termijn uit de markt verdwijnt. Door de digitalisatie zal voor een aantal processen menselijke inbreng niet meer noodzakelijk zijn. Advies verlenen daarentegen, zal nog heel lang niet kunnen gebeuren door een computerprogramma.
Als de makelaar wil overleven, zal hij wel efficiënter dan vandaag moeten kunnen werken. Daar willen we in helpen. We zoeken dan ook geregeld startups op die iets in deze richting willen doen. Bij Deecide vonden we een sterk businessplan met een goede visie terug. Daarom ondersteunden we hen in het waarmaken van hun droom.”
Wat zijn de voordelen die jullie haalden uit deze samenwerking?
Gilles: “In de eerste plaats zijn we Vivium dankbaar voor de ondersteuning bij de uitwerking van het product. Ze hielpen ons bij het testen van de verschillende testversies, en werkten zelfs mee aan de Nederlandse vertalingen, waar we als Franstaligen toch wat last mee hadden.”
Antoine: “Ik vond het vooral enorm interessant dat Vivium de volgorde van hun eigen IT-ontwikkelingen aanpaste zodat de integraties klaar waren voor de officiële start van ons product. We zouden een mal figuur geslagen hebben als bij onze lancering geen enkele integratie met een verzekeraar klaar was. Vivium heeft zo meegeholpen aan onze verkoopsargumenten.”
Gilles: “Het contact met andere verzekeraars verliep ook vlotter toen ze hoorden dat de temperatuur van het bad al door een Vivium-teen was getest. Dat heeft er voor een stukje mee gezorgd dat de integraties met Axa en Baloise ook snel in orde waren.”
Antoine: “Tenslotte helpt Vivium ons ook om ons product bij de makelaars te presenteren. Dat Open Broker hun makelaars tijdwinst oplevert, is voor hen voldoende reden om erover te praten, demonstraties te geven, ons in contact te brengen …”
Kan je dit allemaal van jouw kant ook beamen, Jef?
Jef: “Absoluut! Ik zou er ook nog aan willen toevoegen dat wij als Vivium dit product nooit alleen zouden kunnen ontwikkeld hebben. Open Broker kan alleen maar werken omdat het ontwikkeld werd en nu beheerd wordt én eigendom is van een neutrale partij. Deecide kan dat aan makelaars aanbieden, Vivium niet.”
Zo ziet u maar. Waar het water diep is is soms ook een weg. Zolang men maar goede partners vindt.
Benieuwd naar Open Broker?
Bekijk dan het filmpje In speedtempo de beste auto-offerte. Hierin legt Jef Bussens uit hoe u dankzij dit multi-tarificatieplatform, uw gegevens maar eenmaal hoeft in te brengen. De tool zorgt zelf voor de communicatie met de verschillende verzekeraars. Zo bespaart u heel wat tijd bij het creëren van uw autotarieven.
Zou u graag Open Broker gebruiken op uw kantoor? Contacteer dan snel uw account manager Non-Life, hij vertelt u er graag meer over.