VIJFDE EDITIE VIVIUM DIGITAL AWARDS OP 28 MAART
De Vivium Digital Awards zijn uitgegroeid tot een gevestigde waarde in de verzekeringssector. Ook dit jaar weer zullen zo’n 500 makelaars inspiratie rond digitale oplossingen opdoen in Brussels Expo. Steve Goossens, directeur Digital Office Vivium: “Dit event heeft als missie om al wie betrokken is bij de digitalisering van de verzekeringsmakelaars bij een te brengen. Het is een forum om elkaar te leren kennen en de digitale transformatie van de sector te versnellen.”
“Tijdens de Vivium Digital Awards zoeken we met startups en scaleups oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen.”
– STEVE GOOSSENS, Digital Director Vivium
De volgehouden inspanning levert resultaat op. “Na de eerste edities hebben we gemerkt dat echt honderden makelaars aan de slag zijn gegaan met technologie. Omdat ze bij ons op een laagdrempelige manier kennismaakten met de mogelijk heden ervan”, aldus Steve Goossens. “We horen van de deelnemende insurtechs dat ze na elk event veel meer contacten hebben met makelaars. Als Belgische verzekeringsmaatschappij zijn we trots dat we dit teweeg kunnen brengen.”

Co-creatie faciliteren
Het succes zette Vivium ertoe aan om dit jaar een vijfde editie te organiseren. Op het programma staan keynotes, interactieve panels en workshops en uiteraard ook netwerking. Goossens: “Nog meer dan vroeger werken we in de diepte. We brengen makelaars en insurtechs samen om elkaar te ontmoeten, maar vooral om naar elkaar te luisteren, elkaar beter te begrijpen. Zo willen we innovatieve oplossingen in co-creatie tot stand laten komen.” Er liggen immers nog heel wat uitdagingen in het verschiet.
“Onze sector zoekt volop naar de juiste oplossingen voor mobiliteit, voor natuurrampen die zich steeds vaker voordoen of voor pensioensopbouw. Ook de toegankelijkheid tot sommige verzekeringen staat onder druk. De P&V Groep, waar Vivium deel van uitmaakt, heeft in haar missie opgenomen dat ze zoveel mogelijk mensen wil beschermen. Tijdens de Vivium Digital Awards willen we bekij ken welke topics we samen kunnen aanpakken met IT-startups en scale-ups, die vaak een heel andere kijk op die zaken hebben.”
Voor de makelaars is het ook een deel van het antwoord op de war for talent. “Met technologie kunnen ze hun mensen beter ondersteunen, effciënter laten werken en blij er aan het werk houden. Dat is ook wat de jonge generatie verwacht. Die wil niet met papieren administratie bezig zijn, maar klanten kunnen helpen door gebruik te maken van ChatGPT, bijvoorbeeld”, merkt Steve Goossens op.
Een kwaliteitslabel voor Belgische tools
Het doel van de Vivium Digital Awards is tevens een kwaliteitslabel te zijn. Performante Belgische tools voor makelaars worden door een onafhankelijke jury beoordeeld en bekroond met het Elite-label. De screening van de deelnemende insurtechs wordt steeds strenger, net om kwaliteit nog te verhogen.
“De eerste vraag is uiteraard: is het een goed product voor makelaars? En we kijken ook naar de organisatie van insurtech en de financiering: zijn de investeerders betrouwbaar? We bekijken voorts de compliance met regelgeving, zoals de antiwitwas-regels, de databescherming en privacy of de EU AI Act. De lijst van criteria wordt elk jaar een beetje uitgebreider. Zo stimuleren we de insurtechs ook om het altijd weer beter te doen”, stelt Goossens.
e-GOR werd de afgelopen jaren meerdere keren bekroond tijdens de Vivium Digital Awards. Het ontwikkelde een toepassing die makelaars, accountants en verzekeraars helpt om de complexe materie van levensverzekeringen inzichtelijk te maken voor eindklanten. Joeri De Greef: “Wij zorgen ervoor dat makelaars efficiënter kunnen werken en hun productiviteit verhogen zonder de personeelskost op te drijven. Daarnaast is er een permanente risicobewaking. Bij de verkoop van levensverzekeringen zij n alle regels afgedekt door onze software.”

“We horen van de deelnemende insurtechs dat ze na elk event veel meer contacten hebben met makelaars.”
– STEVE GOOSSENS, Digital Director Vivium
Community van insurtechs
Vivium is ook trots dat het aan de basis ligt van de community van insurtechs, vertelt Steve Goossens: “We zien dat verscheidene bedrij ven informatie met elkaar uitwisselen, mekaar helpen en gaan samenwerken. De Digital Awards hebben geleid tot een ecosysteem, dat steeds groter en sterker wordt. Kijk naar het voorbeeld van e-GOR en Portima, die elkaar hebben gevonden om samen meerwaarde te bieden voor de makelaars.”
Portima is een gekende naam in de sector. Met zij n beheerssoftware is het al 20 jaar een partner van makelaars die willen digitaliseren. Romain Gilson: “Wij helpen makelaars om efficiënt en digitaal te werken. Hij adviseert zij n klant en BRIO verzorgt de contracten en het afhandelen van schadegevallen. Door de integratie van e-GOR in ons BRIO-platform versterken we het aanbod levensverzekeringen voor de makelaars en wordt hun administratie verder vereenvoudigd.”